Som voksne befinder vi os ofte i den samme situation – vi ønsker at foretage en forandring eller at tage vores liv i en ny retning. Uanset om det drejer sig om at få en forfremmelse eller skifte job, kan voksenuddannelse give os de nødvendige færdigheder og den nødvendige viden til at gøre netop dette. Men hvad er voksenuddannelse? Og hvordan kan det hjælpe dig med at nå dine mål? Læs videre for at få et overblik over forberedende voksenuddannelse, og hvordan den kan hjælpe dig med at frigøre dit potentiale.
Hvad er voksenuddannelse?
Voksenuddannelse er læring, der er specielt udviklet til voksne. Den omfatter enhver form for formel eller uformel læring, der finder sted efter at have afsluttet en fuldtidsuddannelse, f.eks. på en højere læreanstalt eller et universitet. Den dækker typisk emner som jobparathed, sprogindlæring, karriereudvikling, iværksætteri og personlig udvikling. Målet med voksenuddannelse er at forbedre læringsmulighederne og forberede voksne på yderligere studier eller beskæftigelsesmuligheder.
Hos Job7 i tilbyder de en række programmer, der er skræddersyet til voksne, som ønsker at øge deres beskæftigelsesegnethed eller starte en virksomhed. Det drejer sig bl.a. om kurser i markedsføring på sociale medier, webdesign og -udvikling, kundeserviceledelse og meget mere. De tilbyder også vejledning i, hvordan man kommer i gang med sin egen virksomhed – fra markedsundersøgelser til finansiel planlægning – samt jobcoaching-sessioner, der fokuserer på at hjælpe enkeltpersoner med at opbygge deres selvtillid og forbedre deres kommunikationsevner.
Fordelene ved forberedende voksenuddannelse
Forberedende voksenuddannelse giver mange fordele, ikke kun for dem, der vælger at tage den, men også for samfundet som helhed. Undersøgelser har vist, at investering i voksenuddannelse øger produktivitetsniveauet på arbejdspladsen, samtidig med at voksne får de færdigheder, de har brug for for at få succes på det faglige og personlige plan. Desuden har voksne elever en tendens til at være mere engagerede end yngre studerende, da de er mere tilbøjelige til at blive motiveret af deres egne personlige interesser end af eksterne faktorer som f.eks. karakterer eller belønninger. Dette fører til bedre fastholdelse og højere gennemførelsesprocenter generelt – begge afgørende faktorer, når det gælder vellykkede voksenuddannelsesprogrammer.